„Интуитивният ум е свещен дар, а рационалният ум е верен слуга. Създадохме общество, което почита слугата и е забравило дара. ”
Алберт Айнщайн
Знаете ли, че дясното полукълбо на мозъка се развива първо ?
Това става по времето, когато децата са на 3-4 години . Лявата част на мозъка, от друга страна, не се показва съвсем, докато децата не станат на около седем години ; следователно първите седем години се признават за такъв критичен период в развитието на детето.
"Логиката ще ви отведе от А до Б. Въображението ще ви отведе навсякъде." ~ Алберт Айнщайн
Функционалността на лявата половина на мозъка е свързана с езика, математиката, грамотността, анализа и времето. Това е логична, изчислителна, планираща част от нас, която ни държи в един прагматичен свят, както и в миналото и бъдещето. От друга страна, дясното полукълбо на мозъка е отговорно за съпричастността, интуицията, въображението и творчеството. Там се чудим, сънуваме, свързваме и оживяваме. Чрез дясната половина на мозъка живеем в пространството, в което няма време, оставаме тук и сега . Докато левият мозък се интересува повече от резултатите или продукта , десният мозък се грижи много повече за процеса - пътуването е от значение, а не само дестинацията.
Но има тук има още една важна част, която трябва да се разбере: дясната половина на мозъка ни свързва с нашето безгранично чувство за съществуване .
Съществуването е първоначално; следователно се развива първо дясното полукълбо на мозъка; следователно той развива чувството за съществуване, а не чувството за правене . Левият мозък е много по-заинтересован от правенето. За разлика от тях, децата, при които доминира дясното полукълбо на мозъка, са доста доволни от съществуването си.
Разбирайки това, можем по-добре да оценим защо играта е толкова важна за ученето и развитието на децата и защо трябва да сме особено внимателни с размера и времето на академичните програми, създадени за деца; с колко подчертаваме продукта - това, което децата са постигнали в училище - в сравнение с процеса - кои стават и какво чувстват в своите изследвания. Първо, че дясното полукълбо на мозъка се развива първоначално е подходяща информация за онези в сферата на образованието, както и за родителите, относно това какво е подходящо за развитието. Прокарването на академична грамотност и математическа грамотност на децата преди седемгодишна възраст може просто да бъде вредно за техните малки, развиващи се мозъци. Без способността да използват академичните си умове по въпросите, които се искат, могат да накарат децата да получат това, което се нарича „научена глупост“. Те вярват, че са неспособни и губят естественото си желание да учат.
Насърчаването на академичните среди по отношение на децата е симптом на общество, което е доминиращо от лявото полукълбо, или забравящо за прекрасната детска площадка, която е дясното полукълбо. Това е показател, че ние се чувстваме много повече в по-безопасност в буквалния смисъл, чрез контрола и сигурността на лявото полукълбо на мозъка, , отколкото в неизмеримата и загадъчна природа, с която ни свързва дясното полукълбо.
Не можете да измервате качествените аспекти на въображението, съпричастността и интуицията; но, разбира се, можете да измерите гореспоменатите практически ориентирани към детайлите функции, свързани с лявото полукълбо. И все пак колкото повече оказваме натиск върху децата да измерваме онези неща, които могат да бъдат измерени, толкова повече те ще израснат, усещайки, че те не могат да бъдат измерени!
Нека си припомним, че животът е по-малко за инструментите, с които разполага лявото полукълбо и какво постигаме в този свят. По-скоро животът е да присъствате и да се свързвате с тези, които обичате, или с тези, които все още не познавате, това, което децата правят с лекота:
- Тази сутрин се разхождах до библиотеката, задминах на тротоара малко дете, може би две години и майка му - пише един мой приятел. - Когато се приближих, детето ме погледна, очите му бяха толкова живи и настоящи, а когато казах „Здрасти“, той се наведе , вдигна мокрия лист от земята и ми го подаде. О, изобилието и красотата на този свят! "
Това е дарът на дясното полукълбо. Докато лявото полукълбо разделя живота на парчета, дясното ги обединява. Ето защо бебетата не чувстват никаква разлика между себе си и средата си. Всичко е едно!
Тези мъдри учители ни напомнят, с любезното съдействие на дясното полукълбо, че животът е да се наслаждавате на малките неща, на очарованието и изненадата; става дума за свързването с другите, предлагайки им вашето нежно ухо, слушане между редовете, а не само логиката на изказа и на това, което се казва. С помощта на дясното полукълбо ние докосваме скритите места в сърцето си и в сърцата на другите, тези тайни измерения, които придават смисъл на живота.
Дясното полукълбо наистина е детска площадка или поне ни свързва с него. Нека децата да живеят в това най-естествено състояние чрез неструктурираната си игра и всичките й деривати, като рисунка, любопитство, чудо и въображение. Хората, които имат здравословно дясното полукълбо, могат по-добре да използват инструментите от лявата си част на мозъка. Това е целта на лявото логическо полукълбо: да служи на дясното полукълбо - да върши служене. Битието е почвата, от която всички наши планове, детайли и действия трябва да цъфнат, ако искаме да изпитаме лична реализация и наистина да допринесем за света.
„Интуитивният ум е свещен дар, а рационалният ум е верен слуга. Създадохме общество, което почита слугата и е забравило дара. ”
Алберт Айнщайн
Наслаждавайте се! Всичко е едно!
by Vince Gowmon